صندوق امانات بانکی

از زمان اختراع پول توسط بشر در دوران باستان, حفظ و نگهداری پول یک دغدغه مهم برای صاحبان پول بوده است. با شکل گیری بانکداری مدرن در قرن های اخیر یکی از وظایف بانک ها علاوه بر نگهداری پول مشتریان خود, نگهداری از وسائل, اشیاء و اسناد گران بهای آنان بوده است. به امانت سپردن کالای گران بها به بانک ها و صرافی ها امروزه در همه جای جهان رایج است و این لزوم استفاده از صندوق امانات بانکی را برای بانک ها مرسوم نموده است که تفاوت زیادی با گاوصندوق دارد.گاوصندوق خرم؛ تولید کننده صندوق امانات بانکی در ادامه به معرفی این محصولات پراخته و ویژگی ها و کاربرد و همچنین قیمت آنها را بررسی خواهد نمود.

 

صندوق امانات

بیشتر بخوانیم :گاوصندوق خانگی

پیدایش صندوق امانات بانکی

بانک ها در مقابل اخذ مبلغ اجاره بها , صندوق امانات در اختیار مشتریان قرار داده تا اشیاء و لوازم قیمتی خود را درون آن بگذارند. بانک هم موظف به حفاظت از آن صندوق امانات می باشد. از طرفی مشتریان به دلیل اطمینانی که به بانکها و این قبیل موسسات دارند اوراق و اشیاء گران بهای خود را در اختیارشان قرار می دهند.

برای دریافت صندوق امانات بانکی , قراردادی فی ما بین مشتری و بانک بسته میشود , که از لحاظ حقوقی در صورت افتادن اتفاقات خاص , طرفین قرارداد به حق و حقوق خود برسند.

 

صندوق امانات چیست؟

نگهداری از وسایل قیمتی و اسناد و مدارکی که ممکن است مورد سرقت قرار گیرند و امکان نگهداری از آنها در منازل وجود ندارد را می توان به بانک ها تحویل داد تا در صندوق های مخصوص قرار داده شوند. صندوق امانات به صورت چند طبقه بوده و باکس های مجزا از هم می باشند که در کنار هم قرار گرفته و هر یک دارای قفل مخصوص بوده و تنها مالک اصلی اجازه دسترسی به آن را دارا می باشد. در طراحی و تولید این تجهیزات علاوه بر مقاومت بالای بدنه آنها در برابر انفجار، آتش سوزی و سرقت، لازم است به قابلیت اعتماد قفل نیز توجه شود.

به منظور افزایش مقاومت بدنه صندوق امانات بانکی لایه های بیرونی درب صندوق ها با ورق های مقاوم و ضخیم فولادی ساخته میشوند. بین دو لایه بیرونی و داخلی فاصله وجود دارد که با ورق های بسیار ضخیم فولاد کاملا پر میشوند. پس از برش ورق های فولادی ضخیم با دستگاه های پیشرفته لیزر، جوشکاری با بالاترین کیفیت صورت گرفته و در نهایت رنگ آمیزی شده و زیبایی ظاهری آن تا حد زیادی تامین می گردد. با توجه به آلیاژ به کار رفته برای تولید صندوق امانات و نوع رنگ مورد استفاده در آن، احتمال زنگ زدگی و خوردگی آنها با مواد شیمیایی و خورنده صفر می باشد.

آنچه در مورد صندوق امانات بانک ها باید بدانیم

در شرایط امروزی جامعه که به دلیل نوسان ارزش پول ملی نگهداری پول نقد کاری اقتصادی نیست و بیشتر افراد جامعه برای حفظ سرمایه خود تمایل دارند پول نقد را تبدیل به ارز و سکه و طلا کنند. هنگامی که تمام سرمایه زندگی فرد که حاصل یه عمر تلاش و کوشش است به چیزهای ارزشمند تبدیل می شود مهم ترین کار مراقبت و نگهداری از سرمایه است. صندوق امانات یک راه حل مطمئن برای حفظ سرمایه شماست.

اگر بخواهید سرمایه خود را در منزل شخصی تان نگهداری کنید باید از گاو صندوق های بزرگ استفاده کنید که مقرون به صرفه نبوده و استفاده از گاوصندوق کوچک نیز راه حل مطمئنی نیست، زیرا ممکن است افرادی که قصد دستبرد به اموالتان را داشته باشند گاوصندوق را نیز می تواند با خود ببرد.

 بنابراین صندوق امانات مطمئن راه و به صرفه ترین راه برای حفظ سرمایه شماست. در این مطلب به آنچه که در مورد صندوق امانات بانک ها باید بدانید مانند نحوه در اختیار داشتن صندوق امانات بانک، دزدی از صندوق امانات بانک و مزایا و معایب نگهداری اموال در صندوق امانات بانک می پردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

صندوق امانات بانک

چطور می توانیم صندوق امانات داشته باشیم؟ صندوق امانات کدام بانک بهتر است؟ چه مدارکی برای استفاده از صندوق امانات بانک مورد نیاز است؟ این ها سوالاتی است که کاربران به صورت مکرر در اینترنت جستجو می کنند. با وجود اینکه قطع به یقین برای حفظ سرمایه های با ارزش شما صندوق امانات بانک بهترین گزینه است اما به دلیل امنیت بالایی که دارد ممکن است گاهی اوقات موجب دردسر افراد شوند.

 به طور مثال دسترسی به سرمایه فقط در ساعات اداری امکان پذیر بوده و همچنین به غیر از خودتان هیچ کس اجازه دسترسی به آن ها را ندارد اما می توان یک وکیل به بانک معرفی کنید. البته وکیل شما هنگامی که خدای نکرده اتفاقی برایتان بیفتد می تواند حق دسترسی داشته باشد و برای اینکار نیز باید تا انحصار وراثت صبر کند. به طور کلی می توان گفت این امنیت بالا بزرگترین مزیت استفاده از صندوق امانات بانک به شمار می رود.

برای اجاره صندوق امانات بانک شرایطی وجود دارد که هر بانک شرایط مختص خود را برای مشتریان در نظر می گیرند. ابعاد صندوق، نرخ اجاره و ودیعه صندوق امانات در بانک ها، تعداد شعبی که امکان ارائه صندوق امانات به مشتریان را دارند مواردی است که هر بانک شرایط خاص خود را برای آن ها در نظر می گیرد. شما می توانید شرایط اجاره صندوق امانات همه بانک ها را بررسی کرده و تصمیم بگیرید تا سرمایه با ارزش خود را در کجا به امانت بگذارید.

به طور کلی اجاره صندوق امانات کار سخت و پیچیده ای نبوده و کافی است به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید و از طریق پر کردن فرم درخواست خود را ثبت کنید. بعد از اینکه کارمندان مربوطه مدارکتان را بررسی و تایید کردند می توانید کلید صندوق امانات را در اختیار بگیرید.

 

دزدی از صندوق امانات بانک

هنگامی که افراد تصمیم به اجاره صندوق امانات بانک می گیرند تا سرمایه های با ارزش که حاصل یک عمر تلاششان است را در آنجا به امانت بگذارند سوالات بسیاری در ذهن فرد به وجود می آید. آیا بانک از میزان سرمایه من در صندوق با خبر می شود؟ آیا امکان سواستفاده بانک از اموال مشتریان وجود دارد؟ آیا دزدی از صندوق امانات بانک امکان پذیر است و در صورت وجود این احتمال چه بر سر اموالمان  می آید؟

در جواب این سوالات باید بگوییم که به طور قطع بهترین روش محافظت از سرمایه با ارزش افراد اجاره صندوق امانات بانک است. اگر نگاهی به صفحه حوادث روزنامه ها و اخبار بیندازید اخبار زیادی در رابطه با سرقت اموال می بینید. چندی پیش که چند سارق حرفه ای اقدام به دزدی از خانه ای در منطقه قلهک تهران کرده بودند پس از دستگیری اعتراف به سرقت مقدار زیادی طلا و سکه و ارز و پول نقد به ارزش یک میلیارد و نیم کرده بودند.

در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا افراد از سپردن اموال با ارزش به صندوق امانات بانک واهمه دارند؟ در پاسخ باید گفت بانک به هیچ وجه از محتویات داخل صندوق مطلع نمی شود و هر صندوق که در اختیار فرد قرار می گیرد فقط دو کلید دارد که در اختیار مشتری قرار داده می شود و بجز خود شخص هیچ کسی نمی تواند به صندوق دسترسی داشته باشد.

همچنین باید در نظر داشته باشید دزدی از صندوق امانات بانک به دلیل امنیت بالا به هیچ عنوان امکان پذیر نبوده و در صورتی هم که به احتمال بسیار کم این اتفاق بیفتد در کوتاه ترین زمان می توان سارقان را شناسایی کرد.  تدابیر امنیتی در صندوق‌های امانات بانک‌ها بالاست و به‌علاوه آن‌ها سیستم‌های ضد حریق و دیگر موارد حفاظتی و امنیتی را نیز در سطح بالایی دارا هستند.

 

صندوق امانات بانکی یا گاوصندوق خانگی ؟

سوال مطرح شده بالا به معنی ظعف آنها نمی باشد , اما هر یک با ویژگی و امتیازاتی که دارند , متناسب با شرایط خاص خود هستند و برای نیاز مشتریان ساخته شده اند . البته در این رقابت هم صندوق امانات بانکی و هم گاوصندوق خانگی هر دو پیروز هستند. به این دلیل که همه آنها دارای کیفیت و امنیت فوق العاده ای می باشند .

مزیت استفاده از صندوق امانات بانکی

صندوق امانات بانکی میتواند به دلایل مختلفی محدود کننده باشد . مانند : فوت مالک یا ورشکستگی و یا زمان دسترسی به آنها و از همه مهمتر فقط خود مشتری میتواند به صندوق امانات بانکی مراجعه کند , در حالی که گاوصندوق خانگی بدین شکل نیست و در صورتی که شخص دیگری به رمز یا کلید آن دسترسی داشته باشد میتواند محتوای آن را در اختیار بگیرد.

 

بیشتر بخوانیم :گاوصندوق رمزدار

انواع صندوق امانات بانکی

سیستم قفل کلیدی و الکترونیکی , دو مدل از سیستم قفل و امنیت صندوق امانات بانکی هستند , که اشاره کوتاهی به آنها خواهیم کرد.

صندوق امانات بانکی با قفل کلیدی

این مدل از صندوق امانات بانکی که در سایز های مختلف 24 خانه و 54 خانه به تعداد مورد نیاز بانک ساخته می شود, در سالنی خاص قرار گرفته و دو کلید مخصوص دارد. این کلیدها نزد مشتری می باشد و در صورت مفقود شدن آنها توسط مالک , بانکها برای باز کردن و شکستن قفل ها هزینه کامل آن را از مشتریان دریافت می کنند.

قفل ترکیبی

با توجه به اینکه هر یک از قفل های مکانیکی و الکتریکی دارای ویژگی های مثبت و منحصر به فردی می باشند، لذا می توان برای استفاده از تمام آنها در سیستم رمزنگاری صندوق ها، از آنها به صورت ترکیبی استفاده کرد. به عبارت دیگر، به طور همزمان می توان از قفل های مکانیکی و الکتریکی استفاده کرد که نمونه بسیار موفق آن را می توان در میان محصولات گروه خرم مشاهده نمود.

صندوق امانات بانکی با قفل الکترونیکی

در این سیستم قفل ها به صورت الکترونیکی هستند و با اثر انگشت و اسکن چشم باز می شوند. در صندوق امانات بانکی با قفل الکترونیکی , وارد کردن کدهای عددی , اثر انگشت و اسکن چشمی باعث شده که امنیت صندوق بسیار بالا برود و دسترسی به لوازم داخل صندوق آسان نباشد.

در این مقاله امیدواریم توانسته باشیم اندکی شما را با مزایای استفاده از صندوق امانات بانکی آشنا کرده باشیم تا بتوانید انتخاب درست را انجام دهید.

کاربرد صندوق امانات

با توجه به امنیتی که در صندوق های امانات فراهم شده است، از این تجهیزات در محیط های مختلفی می توان استفاده نمود که برخی از آنها عبارتند از:

صندوق بانکی

این نوع صندوق ها بسیار پیشرفته بوده و با ارائه مدارک مورد نیاز می توان به صورت دوره ای صندوق مورد نظر را از بانک کرایه کنید. این صندوق ها برای افرادی مناسب می باشد که در محیط کار یا منزل گاوصندوق معتبر نداشته و به وسایل ارزشمند و قیمتی نیاز زیادی در طول سال ندارند. با این انتخاب امکان سرقت از منزل و مشکلات جانبی آن تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

صندوق هتل

نگهداری از مدارک و اسناد مهم و وسایل قیمتی در طول سفر یکی از معضلات و نگرانی های بزرگ برای اغلب مسافران به شمار می رود. این مسئله مخصوصا در سفرهای کاری و تجاری که نیاز به حمل مقدار زیاد پول و مدارک معتبر می باشد، اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد. به همین دلیل می توان از صندوق امانات در هتل ها استفاده نمود تا حجم زیادی از نگرانی ها کاسته شده و امنیت برایتان فراهم گردد.

 

تفاوت گاوصندوق و صندوق امانات

گاوصندوق و صندوق امانات بر اساس طرح کلی آنها با هم متفاوت می باشند و از مهم ترین تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاوصندوق ها به صورت یک یا چند طبقه بوده و با یک قفل باز میشود، اما صندوق های امانات مجموعه ای از چند جعبه و باکس دیگر می باشد که هر یک دارای یک قفل منحصر به فرد هستند
  • صندوق امانات دارای استفاده عمومی می باشد اما گاوصندوق ها تنها یک مالک دارند
  • نوع طراحی گاوصندوق ها از قبیل گاوصندوق آسانسوری و ویترینی کاملا با صندوق های امانات متفاوت است.

قیمت صندوق امانات

قیمت صندوق امانات با توجه به تعداد طبقات، ارتفاع و عمق و میزان فضای داخلی هر جعبه محاسبه میشود. علاوه براین، نوع قفل به کار رفته برای درب هر یک از صندوق ها و همچنین متریال به کار رفته برای تولید درب ها و همچنین میزان ضخامت آنها نیز می تواند تاثیر زیادی بر قیمت داشته باشد. با توجه به متغییر بودن قیمت فلزات و ارز، پیشنهاد می کنیم برای استعلام قیمت این محصولات با کارشناسان گروه خرم تماس بگیرید. این مجموعه دو نوع صندوق امانات با قفل های مکانیکی و الکتریکی در اندازه و ابعاد مختلف تولید نموده است که در بالاترین سطح از کیفیت قرار داشته و گزینه ای مناسب برای استفاده در بانک و هتل ها و همچنین موزه به شمار می روند.

مقالات دیگر
1399/06/08 | 11:47
گاوصندوق چیست
جعبه های یک یا چند طبقه چهار گوش با بدنه بسیار مقاوم و فولادی با قفل های بسیار معتبر و سیستم رمزگذاری پیچیده که برای نگهداری از وسایل و اسناد و مدارک و پول و جواهرات استفاده میشود اصطلاحا گاوصندوق گفته میشود
1399/06/07 | 12:18
همه چیز درباره گاوصندوق خانگی
گاوصندوق خانگی یکی از پرکاربردترین انواع گاوصندوق می باشد که از نظر اندازه و ابعاد و همچنین تکنولوژی های به کار رفته در طراحی آن تفاوت هایی با بقیه دارد
1399/05/28 | 05:43
فروش گاوصندوق
. گاوصندوق ها را می توان بر اساس دو ویژگی مهم تقسیم بندی نمود که عبارتند از طرح و شکل ظاهری و سیستم رمزنگاری و قفل به کار رفته در آنها، که هر یک دارای زیرمجموعه های متعددی می باشند
1399/05/26 | 03:11
تعمیرات گاوصندوق
تعمیرات گاوصندوق مجموعه ای از خدمات از قبیل بازگشایی قفل در صورت گم شدن کلید یا فراموشی رمز توسط مالک، تغییر نوع قفل و همچنین حمل و جا به جایی آنها به محل های جدید می باشد
1399/05/21 | 11:13
گاوصندوق رمزدار
گاوصندوق رمزدار از نمونه های بسیار پرکاربردی می باشند که از نظر امنیت و میزان مقاومت در برابر ضربه و آتش سوزی در سطح بالایی قرار دارد. این گروه از گاوصندوق ها در واقع میان گاوصندوق های کلیدی و دیجیتال بیومتریک قرار گرفته اند.
1399/05/21 | 10:49
گاوصندوق آسانسوری
گاوصندوق آسانسوری یا زیرویترینی یکی از کاربردی ترین نمونه تجهیزات امنیتی می باشد که دارای ابعاد نسبتا بزرگ می باشند، دارای بدنه نسوز بوده و به دلیل بهره مندی از رمزهای بسیار قوی الکترونیکی و سنسورهای حساس به اثرانگشت، از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود