همه چیز درباره درب خزانه

درب خزانه یا valut door یکی از مهم ترین تجهیزات امنیتی برای محیط هایی مانند بانک ها، مراکز نگهداری از اسلحه، مهمات و هر جایی که حجم زیادی از مدارک و اشیای با ارزش نگهداری میشود، می باشد. این درب ها به دلیل اهمیت بسیار زیاد وسایل درون اتاق لازم است در برابر سرقت، ضربه، انفجار و همچنین برش کاملا مقاوم باشند. گاوصندوق خرم؛ تولید کننده درب خزانه، در ادامه به هر آنچه که باید درباره این تجهیزات امنیتی از قبیل اندازه و ابعاد، معیارهای مهم در انتخاب و نحوه طراحی و عملکرد بدانید اشاره خواهد داشت.

انواع درب خزانه

درب های خزانه با توجه به فاکتورهای مختلفی قابل تقسیم بندی می باشند، اما از مهم ترین آنها می توان به نوع کارکرد و همچنین سیستم رمزنگاری و قفلی که برای آنها به کار رفته است، اشاره نمود. از نظر نوع کاربرد این درب ها را می توان به گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

  • درب خزانه بانک
  • درب خزانه طلا فروشی 
  • درب خزانه انبار مهمات و نگهداری از اسلحه 

علاوه براین، در یک تقسیم بندی کلی دیگر می توان آنها را در دو گروه یک درب و دو درب قرار داد. همان طور که از نام این دو مشخص است، در گروه اول تنها یک درب کاملا مقاوم استفاده شده و برای گروه دوم، به دلیل عرض زیاد ورودی اتاق از دو درب استفاده میشود.

تفاوت درب خزانه با درب های دیگر

از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های مورد نیاز در تمام تجهیزات امنیتی که در ورودی اتاق های مهم با وسایل و مدارک ارزشمند وجود دارد، عدم امکان خرابی درب به دلیل انفجار و ضربه و برش می باشد. این مسئله در درب منازل و محیط های اداری و تجاری و سایر درب ها وجود نداشته و تنها در نوع خاصی از درب ها به نام درب ضد سرقت میزان مقاومت تا حد مطلوبی توجه شده است. از دیگر تفاوت های مهم این درب ها با درب های معمول می توان به نوع قفل به کار رفته در آنها اشاره نمود. قفل و سیستم رمزنگاری درب های خزانه دارای تنوع زیادی بوده و عبارتند از:

قفل های مکانیکی

نسل های قدیمی تر تجهیزات نصب شده در ورودی اتاق های امنیتی قفل های مکانیکی می باشند که شامل کلید و چرخاندن اهرم و غیره می باشد. این قبیل درب ها نه تنها با زمان بر بودن باز شدن قفل مواجه می باشند، بلکه امنیت آنها به اندازه سیستم های رمزنگاری و قفل های نسل جدید نیست.

قفل های دیجیتالی

به منظور افزایش امنیت بیشتر درب ها و فاصله گرفتن از قفل های مکانیکی، قفل های دیجیتال به مرور بر روی این درب ها نصب شد و تا حد بسیار زیادی با استقبال مواجه شده اند. البته بهترین نوع این درب ها دارای قفل های ترکیبی دیجیتال و مکانیکی می باشند.

قفل های بیومتریک

جدیدترین نسل قفل و سیستم های رمزنگاری در تجهیزات امنیتی مختلف از قبیل گاوصندوق ها و درب های خزانه، قفل های بیومتریک می باشد. در این سیستم ها از اسکن عنبیه و اثر انگشت استفاده میشود و به همین دلیل احتمال باز شدن درب توسط سارقین صفر می باشد. خرید این قبیل درب ها از نظر قیمت در بالاترین سطح قرار داشته اما امنیت آنها باعث میشود تا بر هزینه بر بودن خرید توجه زیادی نشود. این گروه از قفل ها برای درب های نصب شده در ورودی مخازن نگهداری پول و طلا و سکه و همچنین اسلحه مورد استفاده قرار میگیرند.

 

نحوه طراحی و عملکرد درب های خزانه

همان طور که اشاره شد، میزان مقاومت درب های خزانه اهمیت بسیار زیادی داشته و با توجه به متریال به کار رفته در تولید و همچنین نحوه نصب آنها میزان مقاومت به استانداردهای مطلوب رسانده میشود. بدنه این درب ها از فولاد بسیار مقاوم ساخته شده و در چارچوبی که با شبکه آرماتوربندی شده کاملا مقاوم میشود، نصب می گردد. برای افزایش میزان مقاومت درب علاوه بر لایه های بیرونی، درون این دو لایه با میلگرد و فنس های ریز کاملا پر میشود. لازم به ذکر است که جا به جایی و نصب این درب ها کاملا تخصصی بوده و تنها توسط افراد با تجربه قابل انجام است.

از دیگر مواردی که در طراحی درب های خزانه در نظر گرفته میشود، زبانه های متعددی می باشد که در جلو، پشت و بالا و پایین قرار گرفته و متحرک می باشند. با توجه به متحرک بودن زبانه ها امکان جدا کردن درب از قاب اصلی توسط سارق وجود نداشته و تنها افراد متخصص و گروه های پشتیبان به منظور تعمیر و روغن کاری به صورت مرتب عمل جداسازی و نصب مجدد را انجام می دهند.

بهترین نوع درب خزانه

تنوع در درب های خزانه بسیار زیاد بوده و هر یک از برندهای داخلی و خارجی ویژگی های منحصر به فردی را در این تجهیزات اعمال می کنند. برای داشتن بهترین انتخاب لازم است به چند نکته مهم توجه شود که عبارتند از:

مقاومت درب

میزان مقاومت درب های خزانه در برابر برش، ضربه و انفجار از مهم ترین مواردی می باشد که باید در فرآیند خرید به آن توجه داشته باشید. این درب ها بر اساس تست های متعدد 30، 60 و 120 دقیقه در برابر برش و استفاده از ابزارهای صنعتی برای انفجار و خرابی از نظر میزان مقاومت درجه بندی میشوند.

انواع و ابعاد درب خزانه

با توجه به ورودی اتاق و محل نگهداری از وسایل و مدارک ارزشمند باید بتوانید گزینه مناسبی را انتخاب کنید. همچنین لازم است به نوع کالاها و وسایل چیدمان و جا به جایی آنها نیز توجه شود، چون انتخاب درب های کوچک می تواند در سیستم جا به جایی کالاهای درون اتاق اختلال ایجاد نماید.

سیستم رمزنگاری

نوع قفل و سیستم های رمزنگاری به کار رفته در درب خزانه از دیگر مواردی می باشد که در فرآیند خرید باید به آن توجه شود. توجه داشته باشید که قفل های بیومتریک بهترین نوع برای این درب ها می باشند و در صورتیکه با پرداخت هزینه محدودیتی ندارید، بدون شک خرید آنها بهترین گزینه خواهد بود.

کارکرد درب خزانه

از مهم ترین کاربردهای درب خزانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انبار نگهداری از طلا و جواهرات و سکه
  • انبار نگهداری اسکناس
  • انبارهای مهمات و اسلحه
  • آزمایشگاه های مهم و امنیتی

گاوصندوق خرم از بزرگترین تولیدکنندگان انواع درب خزانه در ایران می باشد که امنیت، زیبایی و قیمت مناسب از مهم ترین ویژگی های تولیدات آن به شمار می روند. برای اطلاع از ویژگی های این درب ها می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه با کارشناسان گروه خرم در ارتباط باشید.

 

 

مقالات دیگر
1399/06/08 | 11:47
گاوصندوق چیست
جعبه های یک یا چند طبقه چهار گوش با بدنه بسیار مقاوم و فولادی با قفل های بسیار معتبر و سیستم رمزگذاری پیچیده که برای نگهداری از وسایل و اسناد و مدارک و پول و جواهرات استفاده میشود اصطلاحا گاوصندوق گفته میشود
1399/06/07 | 12:18
همه چیز درباره گاوصندوق خانگی
گاوصندوق خانگی یکی از پرکاربردترین انواع گاوصندوق می باشد که از نظر اندازه و ابعاد و همچنین تکنولوژی های به کار رفته در طراحی آن تفاوت هایی با بقیه دارد
1399/05/28 | 05:43
فروش گاوصندوق
. گاوصندوق ها را می توان بر اساس دو ویژگی مهم تقسیم بندی نمود که عبارتند از طرح و شکل ظاهری و سیستم رمزنگاری و قفل به کار رفته در آنها، که هر یک دارای زیرمجموعه های متعددی می باشند
1399/05/26 | 03:11
تعمیرات گاوصندوق
تعمیرات گاوصندوق مجموعه ای از خدمات از قبیل بازگشایی قفل در صورت گم شدن کلید یا فراموشی رمز توسط مالک، تغییر نوع قفل و همچنین حمل و جا به جایی آنها به محل های جدید می باشد
1399/05/21 | 11:13
گاوصندوق رمزدار
گاوصندوق رمزدار از نمونه های بسیار پرکاربردی می باشند که از نظر امنیت و میزان مقاومت در برابر ضربه و آتش سوزی در سطح بالایی قرار دارد. این گروه از گاوصندوق ها در واقع میان گاوصندوق های کلیدی و دیجیتال بیومتریک قرار گرفته اند.
1399/05/21 | 10:49
گاوصندوق آسانسوری
گاوصندوق آسانسوری یا زیرویترینی یکی از کاربردی ترین نمونه تجهیزات امنیتی می باشد که دارای ابعاد نسبتا بزرگ می باشند، دارای بدنه نسوز بوده و به دلیل بهره مندی از رمزهای بسیار قوی الکترونیکی و سنسورهای حساس به اثرانگشت، از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود